? ??????????????Me On The Beach? ????? ?? ???Rating: 4.0 (2 Ratings)??5 Grabs Today. 1806 Total Grabs. ???
???Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Island Beach? ????? ?? ???Rating: 4.2 (367 Ratings)??4 Grabs Today. 58910 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????1?? ???????Bo BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, December 31, 2009

AL HIKAM-kompas kehidupan lebih bermakna-3

Petikan terjemahan Kitab Al Hikam: ( Sebahagian dari Munajat ( doa doa) Ibnu Athaa’)









35) Tuhan Ku,, dekatkan lah aku kepada Mu dengan rahmat-Mu supaya segera aku sampai kepadaMu, dan tariklah aku dengan kurniaMu sehingga aku menghadap kepadaMu



( Memang tidak ada jalan bagi hamba untuk sampai kepada Tuhan kecuali dengan Rahmat Tuhan sendiri,demikian pula tidak mungkin menghadap kepada Tuhan kecuali dengan kurniaNya)



38) Tuhanku, bagaimana aku akan kecewa padahal Engkaulah harapanku, atau bagaimana aku akan terhina padahal kepada Mu lah aku bersandar dan menyerah (berserah diri).



39) Tuhan Ku, bagaimana aku akan mulia (bebangga padahal Engkau telah menempatkan aku dalam kehinaan, tetapi bagaimana aku tidak akan berbangga padahal kepada Mu lah dikenal (bernisbah) (yakni hamba Allah). Dan bagaimana aku tidak akan miskin, sedang Engkau telah menepatkan aku dalam kemiskinan, tetapi bagaimana aku akan miskin padahal Engkau sudah mencukupi aku dengan kemurahanMu, (atau: padahal dengan kemurahanMu aku telah Engkau kayakan)



40) Engkau lah Tuhan yang tiada Tuhan kecuali Engkau, Engkau telah mengenalkan diriMu pada tiap tiap sesuatu , sehingga tiada sesuatu yang tidak mengenal kepada Mu .Dan Engkau pula yang mengenalkan diri kepadaku dalam segala sesuatu sehingga aku melihat Engkau jelas pada setiap (segala ) sesuatu, maka Engkau lah yang zahir (jelas0 pada tiap sesuatu.



41) Ya Tuhan yang tegak (berkuasa) dengan sifat RahmanNya di atas Arasy, sehingga arasy itu lenyap dalam rahmannya Allah, sebagaimana alam alam yang lain lenyap dalam arasyullah. Engkau yang telah menghapuskan (melenyapkan) alam dengan alam, dan melenyapkan arasy dengan kepungan nur yang meliputinya dari sifat rahmannya Allah



42) Ya Tuhan yang telah berdinding dibalik pagar kemulianNya, sehingga tidak dapat dicapai oleh pandangan mata.Ya Tuhan, yang telah menjelma dalam kesempurnaan keindahanNya, sehingga nyata bukti kebesaranNya dalam hati dan perasaan.Ya Tuhan, bagaimana Engkau akan tersembunyi padahal Engkau yang sangat zahir (terang), dan bagaimana Engkau akan ghaib, padahal Engkau lah pengawas yang tetap hadir. Semoga Allah yang memberi tufik, dan kaepadaNyalah aku berharap bantuan pertolongan….Amin

0 comments: